شێخ محهممهد بن عهبباد ئهلخهلاتی
شێخ محهممهد بن عهبباد ئهلخهلاتی
ناوی: زانا و ئیمام و پێشهوای بهڕێز: محهممهد كوڕی عهبباد كوڕی مهلكداد كوڕی حهسهنداد ئهلخهڵاتی 1، نازناوی (ئهلخهڵاتی)، ئاماژهیه بۆئهوهی كه زانای ناوبراو خهڵكی گوندی (خهڵات) بووه، كه دهكهوێته ناوچهی جهزیره، لهباكوری كوردستان، حهنهفى مهزههب. نازناوی: سهدرهددین، كهمالهددین. كونیهكهی: ئهبوعهبدوڵڵا. زانای فهرموودهناس و شهرعزان. ساڵی (652كۆچی – 1254زاینی) كۆچی دوایی كردووه, ڕهحمهتی خوای لێبێت.
ئهم زانا بهڕێزه لهسهردهمێكدا ژیاوه و مردووه كه جیهانی ئیسلامی و مسوڵمانان لهسهردهمێكی پڕ ناڕهحهتی و ئاستهنگدا بووه، مسوڵمانان لهبهردهم تهتارهكاندا بهسهرۆكایهتی هۆلاكۆ و سوپاكهیدا شكستیان خواردبوو، ترس و دڵهڕاوكێ باڵی بهسهر گشت دڵێكدا كێشابوو، لهبهرئهوه جێی سهرسامیی نییه كه لهكتێبهكانی مێژوودا هیچ ژیاننامهیهكی تێروتهسهلی ئهم زانا مهزنه نابینین، ئهگهر نووسهری كتێبی "طبقات الحنفية" و ههندێك نووسهری ئهم سهردهمانهی دواتر نهبوونایه وهك "حاجی خهلیفه" خاوهنی كتێبی "معجم الـمؤلفين"، ئهوا هیچێكی ئهوتۆمان لهسهر ژیانی ئیمام محهممهد بن عهبباد ئهلخهڵاتی نهدهزانی، ئهوان باسیان لهوه كردووه كه ئهم زانایه لای زانایانی سهردهم و هاوچهرخی خۆی زانستهكانی خوێندووه وهك "ئهلحوصهیری" و ههر لهو سهحیحی موسلیمی بهبیستن لێوهرگرتووه، سهحیحی بوخاریشی له"ئهلزوبهیدی"یهوه بهگوێگرتن وهرگرتووه.
جا ئهگهر سهیری ژیاننامهی زانایانی كورد بكهین، بهگشتی دهبینین دیارترین پیشهیان ههر لهسهردهمهكانی پێشووی ئیسلامهوه ئێستاشی لهگهڵدا بێت، بریتیی بووه له"وانهوتنهوه"، پیشهیهكی زۆر جێی دڵخوازیان بووه و دهستبهرداری نهبوون و نهیانگۆڕیوهتهوه به پیشهی دیكه، جا زانای گهوره محهممهد بن عهبباد ئهلخهڵاتی ناسراو به "ئیبن مهلهكداد"یش یهكێك بووه لهو زانایانه و پێگهیشتووی ئهو خوێندنگه و فێرگه كوردییه ڕهسهنه بووه، لهبهرئهوه ئهمیش پاشئهوهی زانستهكانی وهرگرتووه و تێیدا باڵادهست بووه دهستبهجێ دهستیكردووه بهوانهوتنهوه، چووهته یهكێك له خوێندنگه بهناوبانگهكانی وڵاتی شام و وانهی بهزۆرێك له فێرخواز و زانستدۆستان وتووهتهوه و سوودی پێگهیاندوون، ههر لهم پیشه پیرۆزهدا ماوهتهوه تا كۆچی دوایی كردووه ـ ڕهحمهتی خوای لێبێت ـ 2.
آثاره العلمية.
أشارت المصادر والمراجع إلى بعض مؤلفات الشيخ محمد الخلاطي، وهي:
1-تعليق على الجامع الصحيح-للإمام مسلم بن الحجاج 3.
2-مختصر الجامع الكبير-للإمام أبي عبد الله: محمد بن الحسن الشيباني، الحنفي، ت: 187ه-803م 4، وهو في فروع الفقه الحنفي، وهو متن متين، معقد العبارة، وله عدة شروح 5.
3-التمحيص شرح تلخيص الجامع الكبير 6.
4-اختصار مسند-الإمام أبي حنيفة نعمان بن ثابت الكوفي، ت: 150ه-767م، وسماه: "مقصد المسند"، وهو في الحديث النبوي 7.
تێبینی:
ئهم زانا پایهبهرزه كتێبێكی ههبووه كه شهرحی سهحیحی موسلیمی كردووه و تێبینی و وردهكاریی خۆی لهسهر نووسیوه، كه پێیوتراوه "التعلیقه على صحیح مسلم"، زانایانی مێژوونووس باسیان كردووه و ناویان هێناوه. ههروهها شهرحی (مختصر الجامع الكبیر)ی ئیمامی شهیبانی، ههروهها (التمحیص شرح تلخیص الجامع الكبیر)، ههروهها كورتكردنهوهی موسنهدی ئیمام أبو حهنیفه كه لهزانستی فهرموودهدا بووه و ناویناوه "مقصد الـمسند"، بهڵام ههموویان دهستنووسن و لهكتێبخانهكانی ئهكادیمیای (لیدن) له هۆڵهنده و كتێبخانهی (زاهریی) لهدیمهشق و كتێبخانهی بهرلین لهئهڵمانیا و كتێبخانهكانی ئهستهنبوڵ.. ئهوهی پێویسته ئهوهیه كه زانا و توێژهرانی كورد بهدوای ئهو دهستنووسانهدا بگهڕێن و لێكۆڵینهوهیان لهسهر بكهن تا تهپوتۆزی مێژوویان لهسهر بتهكێنرێت و گیانیان بهبهردا بكرێنهوه.
ئامادەکردنی: ستافی زانستی ماڵپەڕی ئیبن صەلاحی شارەزوور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1نسبة الى الخلاط: وهو البلدة العامرة المشهورة ذات الخيرات الواسعة والثمار اليانعة، وهي من فتوح عياض بن غنم، سار من الجزيرة؛ ينظر: ياقوت الحموي، معجم البلدان ج2ص380.
2لحياة الشيخ محمد الخلاطي وآثاره، اعتمدنا على: راغب كحالة، معجم المؤلفين ج10ص118؛ حاجي خليفة، كشف الظنون ج1ص472، ج1ص555، ج1ص569، ج2ص1680؛ الزركلي، الأعلام ج6ص182؛ الباباني، هدية العارفين ج2ص125؛ عبدالقادر القريشي، الجواهر المضية ج2ص62، 63؛ السخاوي، الضوء اللامع ج7ص115؛ ابن قطلوبغا، تاج التراجم ص262؛ الصويركي، معجم أعلام الكُرد ص608؛ البحركي، حياة الأمجاد من العلماء الأكراد ج3ص96؛ صالح أمين، أعلام علماء الكُرد ومصنفاتهم في علوم السنة ص415-417.
3لم أجد أبى معلومة عنه.
4مخطوط؛ توجد نسخ عديدة للمخطوطة في المكتبات، منها: مكتبة (الدولة)، برلين/ألمانيا، رقم الحفظ: (4558)؛ ومكتبة (قولة)، مصر/القاهرة، رقم الحفظ: (1/314)؛ ومكتبة (حسين جلبي)، إسطنبول/تركيا، رقم الحفظ: (2 فقه)؛ ومكتبة (شهيد علي)، إسطنبول/تركيا، رقم الحفظ: (607)؛ ينظر: بروكلمان، تاريخ الأدب العربي ج3ص252، ج6ص349.
5حاجي خليفة، كشف الظنون ج1ص569.
6مخطوط؛ توجد نسخ عديدة للمخطوطة في المكتبات، منها: مكتبة (أكاديمية ليدن)، ليدن/هولندا، رقم الحفظ: (655)؛ والمكتبة الظاهرية، دمشق/سوريا، رقم الحفظ: (9583)؛ ينظر: مركز ملك فيصل، خزانة التراث، الرقم التسلسلي: (61834)، و(91582).
7مخطوط؛ في مكتبة دار الكتب المصرية، القاهرة/مصر، رقم الحفظ: (440حديث)؛ ينظر: خزانة التراث، الرقم التسلسلي: (61601)؛ ينظر: بروكلمان، تاريخ الأدب العربي ج3ص241.
|